Leren hardlopen en werkstress

Onlangs was het de Week van de Werkstress. Heel goed dat aandacht wordt besteed aan werkstress, want we hebben er bijna allemaal in meerdere of mindere mate last van. Maar… is het niet veel beter voortdurend aandacht aan werkstress te besteden, in plaats van één week in het jaar tot Werkstressweek te bombarderen? Als ik de cijfers moet geloven – de kosten voor verzuim als gevolg van stress bedroegen in 2016 maar liefst 2,5 miljard euro (tweeëneenhalf miljard euro!) – is werkstress een enorm probleem en zijn er kennelijk nog onvoldoende oplossingen gevonden.

Hoe kan dit? Hoe is het mogelijk dat wij in onze toch redelijk georganiseerde samenleving zoveel stress op het werk ondervinden? Werken we te hard, te veel, krijgen we te weinig waardering, is de balans werk-privé zoek? Ongetwijfeld spelen deze factoren allemaal een rol en nog vele andere ook. Werksituaties zijn doorgaans voor een deel niet te veranderen of te beïnvloeden. Het beste wat je als werknemer kunt doen is kijken hoe jij zelf je reactie op die situaties kunt veranderen of beïnvloeden. Wat kun je zelf doen om niet telkens weer in dezelfde valkuil te stappen en te merken dat er niets, helemaal niets, verandert?

Voice Dialogue is een methodiek die werkt vanuit de gedachte dat je persoonlijkheid uit vele kanten bestaat. Je bént niet een perfectionist, je hebt een perfectionistische kant in jou zitten. Je bént niet een vechter, je hebt een kant in jou die op bepaalde situaties met vechten reageert. Als je dit tot je door laat dringen – dat je dus allerlei kanten in je hebt die soms op de voorgrond treden en soms op de achtergrond blijven – kun je dit als een soort systeem zien waarin jijzelf centraal staat en aan de touwtjes trekt. Hoe je dat doet, aan de touwtjes trekken – ofwel de regie hebben – is iets dat je kunt leren. Je zult daar zeker inspanning voor moeten leveren, maar je kunt het leren.

Net zoals je ook niet zomaar 10 km kunt hardlopen, maar daar eerst een paar maanden voor moet trainen, zo kun je ook trainen om zelf weer de regie te nemen en te bepalen welk kant van jou je in welke situaties op de voorgrond zet. Waarmee je leert hoe je óók op werkstress kunt reageren. En merkt dat een betere balans en meer gemoedsrust binnen handbereik liggen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.