Aanpak

Wat maakt onze workshops zo effectief?

 


1. Knelpunt

Je merkt dat je vastloopt in je werk, doordat je de werkdruk niet kunt hanteren, niet opgewassen bent tegen je veel te veeleisende baas, niet goed in je team past, te veel overwerkt. Je hangt ’s avonds doodmoe op de bank en doet geen leuke dingen meer. Je batterij is leeg.

2. Begrijpen

OK, je weet wat eraan schort. Je hebt inzicht opgedaan in jezelf, je weet dat het anders moet. Je formuleert voor jezelf een doel. Je doet een cursus mindfulness,  je volgt een training. Maar….het knelpunt blijft. Er verandert eigenlijk niets. Wat nu?

 

3. Onze methode

Voorwaarde voor echte verandering is dat je de samenstelling van je ‘team primaire ikken’ wijzigt. Met ditzelfde team je patroon veranderen? Vergeet ‘t maar. Je kunt je pleaser niet inzetten als je wat vaker ‘nee’ wil zeggen. Daarvoor heb je andere ikken, kanten van jezelf nodig. De koele werker bijvoorbeeld. Vind uit welke ikken jij het best kunt inzetten om de echte verandering voor elkaar te krijgen.

4. Transfer

Dan is er de stap die vaak wordt vergeten: de transfer van begrijpen/weten naar doen in je dagelijkse situatie. Wat heb je nou nodig om daadwerkelijk te veranderen? Een doel formuleren alléén is niet voldoende. Het gaat erom dat je het bijbehorende gedrag precies definieert en een plan maakt hoe je dat gedrag in de praktijk blijvend laat zien. Wij helpen je een plan maken en laten je zien hoe je – met héél kleine, uitvoerbare stapjes – kunt zorgen dat je je plan daadwerkelijk uitvoert en hoe je je nieuwe gedrag  incorporeert in je dagelijks leven.

5. Doen

Je doet nu daadwerkelijk iets anders dan je gewend bent. Met inzet van je ikken die vanuit hun aard goed zijn toegerust om je hierbij te supporten. Je zegt tegen je manager op een rustige manier dat je vanavond echt niet kunt overwerken. Tijdens vergaderingen neem je het woord en maakt je standpunt duidelijk. Je geeft je grenzen aan bij je collega’s, en je merkt dat die je meer gaan waarderen en respecteren.

6. Resultaat

Je werkt weer met plezier. Je hebt ’s ochtends zin om naar je werk te gaan, je vindt het leuk om met je collega’s te gaan lunchen of misschien na werk nog een borrel te drinken. Je maakt plannen op je werk en overziet de reikwijdte ervan. Je bent weer gemotiveerd om je beste beentje voor te zetten. En je kunt je batterij weer opladen.